MARKETING ANNO 2019

Bij de tijd zijn.

Marketing is de afgelopen jaren van een leuk beroep waar je events mocht plannen en relatiegeschenken in kocht gegaan naar een data driven beroep. We praten niet meer over de kerstpakketten maar over het bereik, campagnes, demografie en clicks.

Iedereen kijkt naar zijn/ haar website en verwacht dat de marketing afdeling het verschil gaat maken. Tenslotte is er een website en wil de baas zien dat die geld oplevert. Daarnaast worden grote bedragen besteed aan adword campagnes en denken we in customer retention en website traffic. Woorden als Ai en chatbots liggen dagelijks op tafel. Maar de soep zo heet gegeten of zijn we gewoon even de weg kwijt?

In de tijd voor de komst van internet deden we zaken per telefoon en bezochten we de klant. Marketing was een mailing campagne of advertentie in de krant. Kosten waren te overzien en de klant die kwam als je al langer bestond of je moest er nog voor knokken. Maar was dat beter?

Marketing en het internet hebben nogal wat veranderingen meegebracht. Zeker ook positief. Snel met je klant in contact komen wordt steeds makkelijker. Grote zoekmachines en social media kanalen kunnen je precies vertellen waar en hoe laat je perfecte klant zich begeeft en wat hij of zij doet.

Na jaren van automatiseren en onpersoonlijke berichten komen we weer langzaam richting de persoonlijke aanpak. Een eerste belletje, vervangen door een linkedin verzoek. Het eerste bezoek, vervangen door een video call of webinar waar je je kennis laat zien. Het schriftelijke aanbod, vervangen door een digitaal document veelal met video en handige digitale handtekening. Van de onboarding van de klant nog maar niet te spreken.

Marketing heeft als last de digitale folder te maken, de website. Genoeg trafic daar naartoe te halen door middel van adword campagnes en blogs, zoals wij doen. Maar is het nog wel genoeg? Is een goede, maar simpele website, met precies de juiste informatie niet genoeg? Referenties welke duidelijk de pro’s en con’s vertellen zodat je weet waar je aan begint? Blogs om je te laten zien dat wij weten waar wij het over hebben, kennis als sleutel? Wij denken van wel. Adword campagnes zijn leuk, maar ik sla zelf altijd de eerste 5 advertenties over. We gaan langzaam weer meer om ons heen vragen naar tips en zoeken dus bevestiging van de keuze.

Hoe valt dan een BRAND hierin? Waarde! Het is eigenlijk sales. Een goed brand geeft waarde. Het is simpelweg meer waard. Tenslotte wordt je ”vertrouwd”. Een brand kan ambassadeurs krijgen, en die kan je vanuit marketing dan weer slim inzetten.

Ik ben van mening dat sales en marketing de afgelopen jaren in elkaars werkgebied zijn binnen geslopen, onbewust. Daarom kiezen wij vanuit Groeicommando’s ook vaak voor combi aanpakken wanneer bedrijven met ons willen groeien.

Tenslotte gaat het om de conversie van je investeringen in tijd en geld!