Wat doe je als het bedrijf faalt?

 

Onze fouten. Daar hebben we het niet graag over. Toegeven dat je product of dienst toch niet zo succesvol is als je gehoopt had, voelt als mislukken. Als falen. Maar fouten zijn helaas niet altijd te voorkomen. Ze overkomen je gewoon. Hoe je er vervolgens mee omgaat, dat is allesbepalend voor het succes van je bedrijf.

Laat je inspireren door andermans falen

Een faillissement hoeft niet het einde te betekenen van je carrière als ondernemer. Er zijn tal voorbeelden te noemen van ondernemers die eerst faalden, maar uiteindelijk zeer succesvol werden. Zo ook Sir James Dyson en Nick Woodman. Zij laten zien dat je van een faillissement kunt leren en dat je met een goede dosis doorzettingsvermogen tot een nieuwe, succesvolle onderneming kunt komen.

Geef nooit op

De Dyson stofzuiger was zeker niet van de ene op de andere dag een succes. Sir James Dyson werkte vijftien jaar lang aan maar liefst 5.126 prototypes, die allemaal flopten. Hij investeerde al zijn spaargeld in de prototypes, maar nog steeds waren de Britse consumenten niet geïnteresseerd in zijn zakloze stofzuigers. De Japanse markt daarentegen, was dat wel. Deze wisseling van doelgroep bleek een gouden greep. Met de royalties van de Japanse verkoop kon Dyson een onderzoeksfaciliteit en fabriek in Engeland financieren. Zo werden zijn unieke stofzuigers toch nog een wereldwijd succes.

Hoe een faillissement het beste kan zijn dat je is overkomen

Failliet gaan is de nachtmerrie van elke ondernemer. Voor Nick Woodman, bedenker en eigenaar van GoPro, leidde dit echter tot de ontdekking van zijn leven. Toen zijn social gaming platform ‘Funbug’ in 2001 failliet ging, was Nick er helemaal kapot van. Om weer nieuwe energie te krijgen besloot hij om op een surftrip naar Indonesië, Bali en Australië te gaan. Tijdens zijn reis zou Nick enkele van de mooiste surfplekken ter wereld bezoeken. En dat wilde hij graag voor altijd vastleggen. Dus begon hij te spelen met een idee dat hij had voor een waterdichte polscamera, waarmee hij foto’s van zijn vrienden kon maken tijdens het surfen. Nog voor hij thuis kwam wist hij dat hij een nieuw concept voor een veelbelovend bedrijf in handen had.

Leren door fouten te maken

Waar ze in Amerika gewoon opkrabbelen na een faillissement en rustig een nieuwe onderneming beginnen, verkrampen veel Nederlandse ondernemers bij een mislukking. Onnodig, als we de Amerikanen mogen geloven. Zij vinden namelijk dat het Engelse fail niet voor ‘falen’ staat, maar voor first attempt in learning. Bij die omschrijving sluiten wij ons volledig aan. Je leert pas echt door te doen. Door fouten te maken, ervan te leren en ervoor te zorgen dat ze niet nog eens gebeuren.

De kunst van het afkijken

Een slimme manier om fouten te voorkomen, is door te leren van de fouten van je concurrent. Het gezegde is niet voor niets: “De één zijn dood is de ander zijn brood.”
Een faillissement is bijvoorbeeld een leerzaam voorbeeld. Als je je tenminste niet blindstaart op enkel de laatste periode van het bedrijf. De kans is groot dat het al jaren geleden mis ging. Kijk daarom eens naar wat er drie jaar voor het faillissement gebeurde en zet de learnings, met behulp van de stappen hieronder, op papier.

Maak een lijst van alle issues die het bedrijf voortijdig had:

  1. Waren er veel ontslagrondes?
  2. Liep de markt terug?
  3. Welke problemen speelden er nog meer in de markt?

Bespreek de bevindingen met je collega’s:

  1. Waar kunnen we op inspelen?
  2. Wat kunnen we wel of niet gebruiken?

Breng de toekomst in kaart:

  1. Wat zijn de mogelijke scenario’s in onze branche?
  2. Wat zijn toekomstige uitdagingen?
  3. Zijn de wensen van onze klanten over drie jaar nog hetzelfde?

 

Ook leren van de fouten van jouw concurrenten?

Ben jij benieuwd welke lessen jij kunt leren uit de fouten van jouw concurrenten? Wij nemen ze graag eens voor je onder de loep. Neem voor meer informatie contact met ons op via info@marcillaud.com