Het bedrijfscredo

Een bedrijf dat staat voor groei…

Groei is een lastig begrip. Voor het ene bedrijf betekent het meer klanten, voor een ander meer omzet en de volgende praat over marges. Iets waar iedereen het over eens is, groei zorgt voor continuïteit!

Maar waar komt groei nu echt vandaan? En hoe zorg je ervoor dat de verworven groei aan blijft? En voor sommigen een nog belangrijkere vraag, hoe voorkom je dat groei niet je ondergang wordt?

Groei ontstaat uit een aantal aspecten. Meer nieuwe klanten versus verloren klanten, meer omzet bij bestaande klanten, meer marge door betere inkoop en/of verkoop of business development.

In Sales praat men vaak over “hunting”. Zoeken naar nieuwe kansen, klanten, marge verhogers en omzet vergroters. De truc is je organisatie een nieuw bedrijfscredo mee te geven. Groei is succes, en succes wordt beloond.

De markt bewijst het al jaren. De groei bedrijven hebben uitstraling. Ze zijn een merk. Een leuke werkplek, goede sfeer en een goede beloning zijn de sleutels om personeel te motiveren. Mensen moeten zich een voelen met de organisatie en het succes ervan.

Niet alleen de sales afdeling, maar juist alle andere afdelingen zit de winst voor groei in business. Bedrijven waar geen sales afdeling is maar service wordt geleverd en werknemers trots op hun bedrijf zijn groeien twee keer zo hard met minder financiële investeringen.

Het is dus belangrijk het bedrijfscredo naar alle afdelingen door te laten sijpelen zodat het bedrijf als 1 geoliede machine opereert, naar buiten treed en deals closed. Een wijze leerde mij persoonlijk ooit: een deal verlies je alleen maar win je als een team. Door bij elk verkooptraject er een team effort van te maken deed ik betere zaken, was iedereen op de hoogte van de laatste status en was iedereen bereid een tandje extra bij te zetten wanneer nodig.

Mijn tip: Werk met acquisitie lijsten en profielen. Ben jij een b2b bedrijf zorg ervoor dat er teams zijn die samen een prospect benaderen. Maak vooraf een plan wat je de klant exact wilt aanbieden en hoe dit uniek wordt versus je concurrentie. Laat vooraf vanuit alle afdelingen meedenken en input geven. Zo voorkom je de bekende uitspraak de verkopers iets verkopen wat de operatie erna waar moet maken.

Zorg ervoor dat je ten alle tijden vooraf iedere betrokkene laat meekijken met je voorstel, hoe simpel ook. Iedereen moet er achter staan. Tenslotte wil je dat een klant wordt verwelkomt en niet wordt weggepest.

Binnen 7 connecties de wereld over gaan. De uitspraak is voor sommigen bekend, maar komt erop neer dat je via via in 7 stappen de hele wereld kent. Hoeveel mensen kan je dan bereiken met je collega’s samen? Deel je prospectlijst. Laat iedereen weten waar je graag binnen wilt komen. Dat scheelt veel tijd.

Wanneer je in de B2C zit werkt het spel iets anders. Geen branding is bijna ondenkbaar. Prijs is niet altijd bepalend maar uitstraling en service des te meer. Een duidelijk extern beleid en communicatie is hierbij de sleutel naar veel klanten. Tenslotte kent elk mens bijna 300 man. Los van het bereik via social media en via via. Groei inzetten kan dus heel makkelijk via je collega’s.

Beide doelgroepen delen een aantal belangrijke punten: Vraag! Iedereen wil tenslotte gehoord worden. Vraag je klant of potentiële klant voor input. Beloon mensen voor hun tijd, niet met korting maar concrete producten, diensten of geld. Tenslotte kan iedereen een ambassadeur van je bedrijf worden. En jij en je collega’s “managen” al die ambassadeurs. Een andere belangrijke is service. Let op!! Een slechte service is beter dan geen service, maar een goede service heeft bewezen dat dat voor een dubbele omzet zorgt. Iedereen kan wat fout doen, maar de oplossing die je biedt maakt het verschil tussen een blije klant die ambassadeur wordt en een ontevreden klant die je meer klanten kost. Reviews are killing!

Als laatste, beloon je personeel. Meer vrije tijd, intern aanzien of een financiële beloning stimuleert altijd. Mits er continue focus op ligt en het door het hele bedrijf wijds gedragen wordt.

Wil jij met bepaalde zaken aan de slag? Mis je informatie? Zoek je hulp met de implementatie? Bel Marcillaud! Wij gaan graag 30 minuten met je rond de tafel voor wat input van ons over jouw bedrijf.