Dit kun je leren van 5 bedrijven die het roer succesvol omgooiden

 

Van koers veranderen. Het is een ingrijpende beslissing. Maar ook de beste die je ooit had kunnen maken. Dat geldt tenminste voor de vijf onderstaande bedrijven. Hun koerswijziging werd een daverend succes.

Van werklozenproject tot miljoenenbedrijf

In 1982 startte de werkloze Bob en zijn vrouw Carla hun eerste kringloopwinkel ‘Goedzooi’. Wat begon als een werklozenproject groeide uit tot een succesvol loonvormend bedrijf, met 26 kringloopwinkels. Ondanks het succes van de winkels, zag Bob dat er ontwikkelingen hun intrede deden die het bedrijf (inmiddels genaamd Het Goed) hard konden raken. Rubrieksadvertenties van particulieren verschenen op het internet. En alleen het hebben van een winkel was niet meer genoeg. Je had een online strategie nodig om te overleven. Dus ging Bob op zoek naar website voor tweedehands handel. Want waarom zou hij niet profiteren van deze nieuwe trend? Hij en zijn compagnons zagen mogelijkheden om de winkel en internetverkoop te combineren, door onverkochte spullen online aan te bieden. Bob vond Marktplaats.nl en had geluk. De eigenaar, Rene van Mullem, wilde de site verkopen. De rest is geschiedenis. Bob en zijn compagnons kochten de website in 1999 voor 600.000 gulden en verkochten het vijf jaar later aan Ebay. Voor 224,5 miljoen euro.

Learning: laat je niet afschrikken door nieuwe ontwikkelingen, profiteer ervan.

Van datingsite tot ‘s werelds grootste videoplatform

In 2005 kwamen Jawed Karim, Steve Chen en Chad Hurley op het idee om een website te beginnen waarop singles video’s over zichzelf konden delen om zo de juiste partner te vinden. De naam van dit videoplatform? YouTube. Tenminste, zo kennen we het platform nu. Destijds heette het “Tune In, Hook Up”. Het datingplatform werd toepasselijk op Valentijnsdag gelanceerd. Maar helaas. Vijf dagen na de lancering had nog niemand, behalve eigenaar Jawed Karim, een video geüpload. Zelfs tegen betaling ($20 per video) wilde niemand een video uploaden. Toen besloot het trio dat het tijd was om dan maar alle soorten video toe te laten. Een gouden greep. Vandaag de dag wordt er maar liefst 300 uur aan video’s per minuut geüpload.

Learning: focus niet alleen op niche markets, maar kijk altijd naar the bigger picture.

Van rollenspel tot fotoplatform

Soms is het product geen bestseller, maar is een onderdeel ervan wél een internationale hit. Dat overkwam Flickr. Toen het bedrijf voor het eerst gelanceerd werd in 2004, was het iets heel anders dan het hoogwaardige fotoplatform zoals we dat nu kennen. Het was toen nog een online rollenspel genaamd “Game Neverending”. In dit spel konden gebruikers items konden kopen en verkopen, realtime communiceren met andere gebruikers via de chat en… foto’s delen. Toen de makers zagen dat er massaal foto’s gedeeld werden via het spel realiseerden ze zich dat ze een veel groter probleem hadden opgelost. Het rollenspel werd terug op de plank gelegd en Flickr was geboren.

Learning: een onderdeel van een idee of product kan al een oplossing op zichzelf zijn.

Van sub- tot hoofdactiviteit

Het concept van een dagelijkse deal, die alleen wordt geactiveerd wanneer genoeg gebruikers zich hiervoor aanmelden, was eigenlijk nooit bedoeld als de hoofdactiviteit van Groupon. In feite was Groupon slechts een nevenproject voor The Point, een platform dat funding genereerde voor sociale projecten. Desondanks bleek dat de dagdeals meer aansloegen bij de gebruikers, dan het sociale concept van het platform. En zo werd Groupon toch de hoofdactiviteit.

Learning: een concept of idee kan in een andere markt het verschil maken.

Van een goed naar een geweldig idee

Instagram bewijst dat het team soms belangrijker kan zijn dan het product zelf. Oprichter Kevin Systrom startte Burbn om te leren programmeren. Naast zijn baan als marketeer wilde hij proberen of hij de elementen van Foursquare en Mafia Wars in een mobiele HTML5-app kon combineren. Investeerders zagen dat idee wel zitten en zo kreeg Systrom budget om iemand aan het team toe te voegen: medeoprichter Mike Krieger. Burbn had een paar gepassioneerde dagelijkse gebruikers, maar het was nog niet het succes waar de twee op hoopten. Dus besloten Kevin en Mike hun product opnieuw te bekijken. Ze ontdekten dat mensen de foto’s die ze plaatsen vaak eerst door bewerkingsprogramma’s haalden om de kwaliteit te verbeteren. Met dat idee hadden ze hun nieuwe focus gevonden. In een week was de eerste versie klaar en vroegen ze 100 van hun Burbn-gebruikers om hun mening. Het werd een groot succes. Meer dan 100.000 gebruikers schreven zich in de eerste week in voor de nieuwe app ‘Instagram’.

Learning: sta regelmatig stil bij je product en ga als het moet terug naar de tekentafel.

Tot slot

Zoals je gelezen hebt zijn er diverse redenen om van koers te veranderen. Bedrijven als Flickr en Het Goed ontdekten dat hun product aangepast moest worden. Groupon en YouTube hadden wel het juiste product, maar besefte zich dat ze de verkeerde doelgroep hadden benaderd. En Instagram moest helemaal terug naar de tekentafel, maar beschikte over een ijzersterk team.

Deze vijf succesverhalen laten zien dat het geen wanhoopsdaad hoeft te zijn om van strategie te veranderen. Het is een manier om nieuwe mogelijkheden voor groei te ontdekken, die je anders misschien over het hoofd zou zien.

Wil jij weten of er voor jouw bedrijf nog onbenutte groeimogelijkheden zijn? Of merk je dat de winst terugloopt en is het tijd voor plan B? Neem dan contact met ons op.