Disrupt je eigen businessmodel

 

Ondernemers zijn bezorgd over de vraag of hun bedrijf over twee jaar nog steeds relevant en concurrerend zal zijn. En terecht. Want disruptieve bedrijven als Netflix, Blendle, Uber, Spotify, Airbnb, HelloFresh en Zalando zetten het verdienmodel van hele sectoren op zijn kop. Zelfs de meest gevestigde partijen als de Telegraaf Media Groep en de Hema hebben er last van. Andere bedrijven, zoals V&D en de Free Record Shop, zijn al ingehaald.

Is jouw bedrijf vatbaar voor disruptie?

Elke sector krijgt vroeg of laat, en in meer of mindere mate, met disruptie te maken. Maar de meeste bedrijven hebben geen flauw idee waar nieuwe dreigingen vandaan komen. En daar gaat het al snel fout. Daarom hebben wij vier factoren opgesteld waaraan je kunt herkennen of jouw business vatbaar is voor disruptie.

1. Inefficiëntie en verspilling

Hoe groter de inefficiëntie in een branche, hoe groter de kans op disruptieve oplossingen. Heeft jouw business veel overcapaciteit en verspilling? Dan biedt dat kansen om dit efficiënter, goedkoper en klantvriendelijker te doen. Denk aan tijdrovende processen, leegstaande kamers of containers, machines die stilstaan en vrachtwagens die zonder lading rijden.

2. Ongemak

Hetzelfde geldt voor ongemak: hoe groter het ongemak, hoe groter de kans dat een slimme ondernemer in dat gat van de markt springt. Als je ervoor kunt zorgen dat klanten minder moeite hoeven doen om hun behoeften te vervullen, dan ben je spekkoper. Bedrijven als Carglass en Picnic hebben hier slim op ingespeeld. Zij komen naar je toe om je boodschappen langs te brengen en je autoruit te repareren. Dat bespaart de klant een hoop tijd.3

2. All-in-one

Diensten verpakt in handige pakketten of bundels. Bedrijven houden ervan. Het is immers dé manier om cross-sell te genereren. Een tv-abonnement? Doe er dan meteen internet en telefonie bij, dan betaal je maar één keer. Wel zo handig. Maar vinden consumenten dat bundelen wel echt zo fijn? Tegenwoordig willen we juist zelf bepalen waar we welke dienst afnemen. Dus kiezen we weer vaker voor losse diensten als ‘sim only’. Of kopen we een artikel op Blendle in plaats van een hele krant. We willen af van de all-in-one’s en terug naar de one-is-all.

3. Gebrek aan transparantie

Sectoren die onduidelijk zijn over de prijs/kwaliteitsverhouding en de betrouwbaarheid van hun de diensten vragen om bedrijven die daar duidelijkheid in scheppen. Tegenwoordig wil de consument precies weten wat hij krijgt en of dat waar voor zijn geld is. Dat laatste wordt bevestigd door door de reviews van andere klanten. Bedrijven die succesvol ingespeeld hebben op de intransparantie van hun concurrenten zijn Booking.com en Knab.

 

Disrupt or be disrupted

Voldoet jouw bedrijf aan één of meerdere van deze factoren? Dan is het tijd voor actie! Elk moment kan er een nieuwe speler opstaan, binnen of buiten je branche, met een innovatief bedrijfsmodel dat jouw product of dienst compleet overbodig maakt. Je kunt het heft daarom maar beter in eigen hand nemen. Zoals innovatiegoeroe Clayton Christensen zegt: “Je kan maar beter jezelf overbodig maken, voordat iemand anders dat voor je doet.”

 

Zo creëer je een disruptief businessmodel

Dat klinkt allemaal leuk, hoor ik je denken, maar waar moet ik beginnen? Dat leggen we je stap voor stap uit.

1. Selecteer frisse blikken

Je hoeft het niet alleen te doen. Sterker nog, we raden je aan om enkele medewerkers bij dit proces te betrekken. Het liefst natuurlijk uit verschillende lagen van de organisatie. Kies niet voor de geijkte personen, maar voor (nieuwe) medewerkers met een frisse blik.

2. Identificeer je kansen

Je hebt nu gezien op welke vlakken je vatbaar bent voor disruptie. Daar liggen al kansen voor verbeteringen. Kijk samen met je team van frisse blikken ook vooral naar wat er wél goed gaat. Waarom sluit dit zo goed aan bij de behoeften van de klant? En klopt het businessmodel nog steeds voor toekomstige klanten? Maar stel ook kritische vragen als: wat gebeurt er als we driekwart van onze activiteiten uitbesteden? Dan ontdek je echt waar er nog onbenutte waarde zit en verruim je je blik naar andere doelgroepen.

3. Kruip in de huid van je klant

Zit de klant anno nu nog steeds te wachten op wat je aanbiedt? Sluit het (nog) aan op hun pijnpunten? Daar kom je maar op één manier achter: door in gesprek te gaan met (ex)klanten, goed te luisteren en te observeren.

4. Ontdekken en doen

Op basis van bovenstaande uitkomsten ga je experimenteren. Uit onderzoek blijkt dat businessmodellen vaak vier keer aangepast moeten worden voor ze werken. Dus wees niet bang om fouten te maken, maar leer ervan en stuur bij.

 

Hulp nodig?
Wil je aan de slag met het innoveren van je business model en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op via info@marcillaud.com