3 Manieren voor groei in 2019

En alle jaren daarna…

Het nieuwe jaar is weer begonnen en er is een grote kans dat ook jij op zoek bent naar die ene manier om in 2019 jezelf op de kaart te zetten! Al ben ik zelf verre van de goede voornemens voor het nieuwe jaar, ik geloof wel in het neerzetten van concrete doelstellingen en het uitwerken van een strategie die groei realiseert. Daarbij geloof ik heilig dat groei altijd neerkomt op één van de volgende drie manieren.

De doelstelling die ik veruit het meest hoor (en een van de drie manieren) is, jawel het binnenhalen van meer klanten. Dit begint bij het genereren van meer leads. Misschien heb je een nieuwe campagne nodig om meer leads te genereren, of ga je op onderzoek uit om een nieuwe markt te vinden die wellicht ook baat heeft bij jouw product.

Denk goed na over wie jouw prospects zijn, wat hun behoeften zijn, maar vooral wat ze s’nachts wakker houdt. Voor de salesman kan het zijn, het behalen van targets, voor de projectmanager kunnen het de deadlines zijn. En vergeet niet mensen kopen niet praktisch, ze kopen gebaseerd op emotie.

Als iemand een nieuwe auto koopt is dit omdat hij een bepaald gevoel krijgt bij deze nieuwe bak. Natuurlijk zal hij zijn keuze onderbouwen met de specificaties om het naar zichzelf of zijn vrouw te verantwoorden. Wat dit voor jou betekend? De klant wil met jou samenwerken omdat hij of zij bij jou het juiste gevoel krijgt, zorg dat je laat zien dat jij de klant begrijpt of mooi gezegd “First seek to understand, then to be understood”. Dit geeft de accountmanager zijn bestaansrecht.

De tweede methode tot groei is het creëren van meer omzet vanuit je bestaande klanten. De huidige klanten kopen meer bij je in dan voorheen. Dit kan zijn vanwege een goede ROI vanuit je product, een goede verkoopactie van jou of je salesteam, vanwege innovaties in de markt of jou onderneming die van nog meer waarde zijn voor je klant of groei bij je klanten die meer inkoop mogelijk maken.

Hoewel ik er zeker van overtuigd ben dat groei bij huidige klanten goed kan zijn voor je bedrijf geloof ik ook dat meer klanten een speciale waarde biedt. Onafhankelijkheid. Meer klanten die een kleine bijdragen leveren zorgt ervoor dat je niet afhankelijk bent van een klant die voor 80% van je omzet verantwoordelijk is.

Heb je al meerdere klanten en zijn de hoeveelheden goed verdeeld? Ga voor meer omzet halen uit bestaande klanten voor je tijd en geld investeert in acquisitie vaak valt hier ook veel winst te behalen.

De derde manier, die is er niet. Terwijl ik dit schrijf besef ik mij dat de derde methode neerkomt op een van de twee voorgaande methode die ik je verteld heb. En nu denk je waarschijnlijk, waarom schrijft hij dit op? Komt neer op het volgende, iedereen probeert zich tegenwoordig perfect voor te doen, maar het zijn juist de imperfecties die ons mens maken en dat is wat ons verbindt. Daarbij klinkt 3 methoden beter dan 2.

Begin met het kijken naar je huidige situatie. Ben je afhankelijk van een kleine groep klanten of heb je al meerdere klanten maar heb je het idee dat je hier meer kan uithalen? Begin met een plan en maak het concreet. Zet deadlines met doelstellingen en haalbare targets. 10 klanten binnenhalen in een maand is geen target, 100 prospects benaderen wel.

Ben je opzoek naar iemand die je kan helpen met een plan, een rechterhand die met je meedenkt of iemand die jouw groeiproces overziet en stuurt? Neem dan contact met op.